vendredi 27 mars 2015

treenaaminen ja kunnon kohotus- onnistunko mitenkään?

Anteeksi jos tämä viesti tulee ihan väärään paikkaan, oon ihan uusi tällä foorumilla:D



Olen siis 15- vuotias tyttö, ja toukokuussa mulla on edessä pääsykokeet jonne pitäisi treenata kestävyyttä ja lihasvoimaa. Cooperissa tulosta pitäisi parantaa noin 800m mikä on sula hulluus näin lyhyelle ajalle, varsinkin kun lenkkeily on taas keskeytynyt sitkeiden penikkavaivojen takia. Noh, salilla oon käynyt nyt reilu kuukauden ja siitä haluaisinkin kysyä nyt muutaman jutun. Laitan tähän mun saliohjelman ja toistojen perään painot, joita nyt käytän.



1. päivä

jalkaprässi 4x15 (60kg)

reisikoukistus 3x15 (20kg)

reisiojennus 3x15 (15-20kg)

reisiloitonnus/lähennys 3x20 molempia (20kg)

pakarakone 4x15 (20-25kg)

pohkeet 4x15 (tämän teen seisten ilman painoja)

vatsarutistus 4x20

jalkojen nostot 3x15



2. päivä

penkkipunnerruskone 4x15 (5kg)

pec dec 3x15 (5kg)

ylätalja eteen 4x15 (20-25kg)

alatalja 3x15 (20-25kg)

selän ojennus 3x20

pystysoutu 3x15 (8kg kahvakuula)

takaolkakone 3x15 (10-15kg)

käsipainohauis 4x15 (3kg)

ojentajatalja 4x15 (29-33kg)

vartalon kierto 4x20



Sain tämä ohjelman salin omistajalta ja katottiin liikkeet yhdessä läpi. Alkaa vaan ärsyttämään kun oon jumittanut noissa samoissa painoissa aika kauan, varsinkin pec decissä, takaolkakoneessa, käsipainohauiksessa, pakarakoneessa ja reisiloitonnuksissa/lähennyksissä oon veivannut samoilla painoilla monta viikkoa (heh, hyvä sanoa kun reilu kuukausi vasta takana;) ).

Käyn salilla 3 kertaa viikossa, ti, to ja pe. Ekana viikkona teen ti jalat, to yläkropan ja pe jalat. Toisena viikkona ti yläkroppa, to jalat ja pe yläkroppa jnejne.

Mietin että onko tää saliohjelma ollenkaan järkevä vai teenkö kaiken ihan väärin? Pitäisikö mun jakaa noita liikkeitä pienempiin osiin ja siirtyä 3- jakoiseen ohjelmaan? Edistystä ei ole tullut kuin vain jalkaprässissä jossa oon saanut nostettua painoja tasaiseen tahtiin ja penkkipunnerruskoneessa, jossa sain juuri 2.5kg nostettua tuohon viiteen kiloon.



Olen miettinyt 3- jakoista ohjelmaa, mutta en tiedä yhtään millainen pitäisi ottaa ja mistä, tai että mitä liikkeitä mun kannattaisi tehdä ja millaisilla toistoilla/painoilla.... Ylipäätänsäkkin oon aivan hukassa ja ihan untuvikko näiden salijuttujen kanssa, joten teidän neuvot ja vinkit olisi todellakin tarpeen!:)



Tavoitteena siis kestävyyttä ja voimaa lihaksiin, pystyisinköhän näkemään tuloksia toukokuuhun mennessä jotta olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet pärjätä pääsykokeissa ja päästä opiskelemaan?





treenaaminen ja kunnon kohotus- onnistunko mitenkään?

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire