mercredi 28 janvier 2015

Mitä saan lain mukaan kirjoittaa lisäravinne-yrityksestä blogissa?

Jos olet bloggausta koskevia lakeja tunteva ihminen, niin pyydän vilpittömästi, että luet tämän päättömän pitkän tekstini loppuun, ja toivottavasti löydät aikaa vastata kysymyksiini. Voit auttaa tiedoillasi tuhansia mahdollisen huijauksen kohteeksi joutuneita ihmisiä suomessa, sekä pelastaa yhden totuutta vaativan nuorenmiehen mahdolliselta vankilatuomiolta.



Moro!



Olen pian lähtemässä kokeilemaan erään törkeästi ylihinnoitellun lisäravinne-yrityksen "lifestyle"-ohjelmaa. Tarkoituksena olisi suorittaa ohjelma loppuun, ja julkaista asiasta epävirallinen "tutkimus", jossa pyrin todistamaan koko homman olevan paskapuhetta. Epäilen siis vahvasti, että kyseessä on pyramidihuijaus, ja listaan tähän nyt nopeasti muutaman faktan joilla perustelen argumenttini:



-Myydään ihan tavallisia lisäravinteita, hintaan vain on lisätty nolla perään.

-Kaikki tilaukset tehdään kestona, ja liittyessäsi yrityksen "rekisteriin" saat tuotteestasi tuntuvat alennukset, jolloin lupaudut myös pitämään suusi kiinni yrityksen sisäisistä asioista.

-Yrityksen sisällä toimiva hierarkia on täysin pyramidityyppinen, jopa "tasot" on nimetty lähes identtisellä tavalla kuin Zinzinossa (toinen, kahvinkeittimiä myyvä pyramiditempaus). Myyjä myös luonnollisesti saa alamaisia hankkimalla itselleen helpostusta omien tuotteidensa hankintaan, lupauksia paremmasta elämästä ja helposta rahasta, ja (toistaiseksi kai vain virossa) myös auton käyttöönsä noustuaan tietylle tasolle.

- Asiakaskunta perustuu lähinnä täysin lisäravinteista mitään tietämättömistä, kyselemättä "ylemmän portaan" ohjeita ja heikosti perusteltuja oppeja noudattavista, keski-ikäisistä ihmisistä.

-Yritys järjestää maksullisia seminaareja ja koulutuksia, joissa täysin tuntemattomat "tykkimyyjät" pitävät puheita siitä miten on mukava ajella uudella mersulla ja voida hyvin. Koulutuksissa käsitellään myös verkostomarkkinointia, ja kuten arvaatte, kyseinen sana on kuitenkin täysin kielletty.

-Firman sisällä lähes kaikki on salattua, juurikaan mitään et saa tietää ennenkuin tilaus on tehty (esim. tarkat ravintosisällöt saat tietoosi vasta kun tuote on kädessä).

-Ylläpito potkii myös facebook-ryhmästä liikoja kyselevät, asioista tietävät ihmiset välittömästi ulos. Kysymyksiin luonnollisesti vastaillaan ympäripyöreästi, eivätkä edes yrityksen ylimmän portaan myyjät osaa vastata hyvin yksinkertaisiin kysymyksiin tuotteista, puhumattakaan siitä, että minkäännäköistä julkista tutkimustietoa ei ole olemassa MISTÄÄN tuotteista.

-Psykologinen puoli on myös hoidettu hyvin; facebook-ryhmästä käy hyvin nopeasti esille se, että korkeimman portaan myyjiä pidetään lähes kaikkitietävinä jumalina. Jokainen varmaan ymmärtää, että tällaiseen tilaan saatuja ihmisiä on helppo johdattaa eteenpäin, jolloin kassavirta senkun kasvaa.



Tässä oli vasta muutama perustelu, näitä löytyy vielä lisää ja paljon.



En ole itse pistänyt nimeäni mihinkään, enkä ole sitoutunut yhteenkään yrityksen (keksittyyn) vaitiolovelvollisuuspykälään. Yrityksen silmissä minua ei siis ole olemassa, ja saan pienen porsaanreiän kautta tilattua itselleni tuotteet ja toimintaohjeet liittymättä, tai suostumatta mihinkään.



Kuten varmaan arvaatte, tämän tyyppisillä yrityksillä on järjetön määrä lakimiehiä riveissään. Minä olen vain parikymppinen jätkä, ja jos puhun/julkaisen jotain yrityksestä ohi suuni, tai ymmärtämättä minua koskevia lakeja ja rajoituksia, olen samantien oikeudessa, ja oletettavasti myös linnassa. Siksi käännynkin nyt puoleenne, pakkotoiston väki, kysymyksieni kanssa. Tiedän, että joukostanne löytyy paljon bloggareita ja tuote-arvostelijoita, joilla on omaa sananvapautta koskevat lailliset pykälät hallussa. Tarkoituksena olisi nyt siis ymmärtää, että mitä saan kyseisestä yrityksestä LAKIA noudattamalla julkaista. Toivon ja pyydän, että vastatessasi olet vastauksestasi TÄYSIN varma, ja jos pystyt linkkaamaan vielä asiaa koskevia lakipykäliä, niin aina parempi. Tässä voidaan pelastaa ennenkaikkea monen tietämättömän ihmisen rahat, sekä yksi hyvää tahtova nuorimies linnareissulta.



Sitten kysymyksiin:



Sain hommattua itseni sisään yrityksen yksityisiin facebook-ryhmiin, joissa olen käynyt JULKISTA keskustelua "huippumyyjien" kanssa. Minulla on screenshotit kaikesta, mitä olemme keskustelleet. Saanko julkaista nämä keskustelut peittämällä henkilöiden nimet, ja profiilikuvat?



Tulen myös käymään yhden yrityksen pääjehun kanssa keskustelua yksityisviestein, tarkoituksena siis olisi saada vastauksia hyvin yksinkertaisiin kysymyksiin. Saanko julkaista myös tämän keskustelun tiivistettynä, kenenkään nimeä mainitsematta? Nyt en siis tarkoita screenshottia keskustelusta, vaan ihan kirjoitettua Q&A tekstiä.



Yrityksen facebook-ryhmän säännöissä lukee myös seuraavaa (hieman muunneltuna, en julkaise mitään suoraan kopioituna):


Quote:




Yritystä kirjallisesti ja kuvallisesti markkinoidessa, tai kertoessa ei suomessa saa käyttää numeroita kuten kilot, sentit ja aika. Salaisen ryhmän sisällä tämä on sallittua, mutta esim. omalla seinällä tai blogeissa ei saa näkyä numeroita. Tämä on Suomessa oleva laki, joka koskee kaikkea mihin liittyy painonpudotus tai erilaiset ruokavaliot.



Onko tällainen laki ihan oikeasti olemassa, ja jos on, niin mitkä ovat sen tarkat pykälät?




Quote:




Ravintolisien kirjallisen ja kuvallisen markkinoinnin tai kertomisen yhteydessä ei saa olla terveysväittämiä. Tämäkin on salaisessa ryhmässä sallittua, mutta kuten em. mainittiin, esim. omalla seinällä blogeissa se on kiellettyä. Tämä on Suomessa oleva laki joka koskee kaikkia Suomessa olevia ravintolisiä.



Ihmettelen tätä suuresti, sillä jos tällainen laki on olemassa, niin miten kukaan saa kirjoittaa arvosteluja lisäravinteista, joita netti on kuitenkin pullollaan? JOSKO tällainen laki on kuitenkin olemassa, niin mitkä ovat sen tarkat pykälät?




Quote:




Yrityksen oma laki: Itsetehtyä markkinointimateriaalia jossa on yrityksen nimi tai tuotemerkkejä ei saa käyttää kirjallisessa myynnissä ja markkinoinnnissa. Koskee myös blogeja.



Ymmärtääkseni mikään yritys ei voi luoda omia "lakejaan" suomessa? Tämä "laki" ei kuitenkaan liity mitenkään tulevaan kirjoitukseeni, sillä kyseessä ei tule olemaan kirjallista myyntiä tai markkinointia. Vai liittyykö?



Ymmärrän, että en saa lain mukaan haukkua/mustamaalata yritystä julkisesti, tai kehottaa ihmisiä olemaan liittymättä mukaan, mutta saanko julkaista asiasta täysin puolueettoman ja mielipiteettömän "tutkimuksen", kunhan mainitsen, että se ei ole millään tasolla virallinen?



Ajatuksena olisi siis, että faktat puhuisivat puolestaan, enkä tule edes tekemään asiaan liittyen minkäännäköisiä johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Vai saanko tehdä johtopäätöksiä? Minkälaiset lakipykälät koskevat minua tässä asiassa?



Tulen myös saamaan kyseiset tuotteet käsiini, jolloin saan myös tietooni tarkemmat ravintosisällöt (joita ei siis muualta löydy, tämä tieto on em. pääjehun suusta). Saanko vertailla tuotteiden sisältöjä vastaavien, halvempien tuotteiden kanssa? Saanko myös tällöin julkaista kyseisten tuotteiden ravintosisällöt vertailun yhteydessä, kokonaisuudessaan?



Josko myös halukkaita ja asiasta tietäviä vapaaehtoisia löytyy, niin lähettäisin mielelläni tulevan blogikirjoitukseni teille tarkasteltavaksi ennen julkaisua. Kaikki vinkit ja esimerkit ovat myös erittäin tervetulleita!



Ylläpidolle vielä pahoittelut; kuten todennäköisesti huomaatte niin ip:lläni löytyy myös toinen tunnus täältä. Se tunnus on kuitenkin suoraan yhdistettävissä omaan lempinimeeni joka löytyy mm. facebook-profiilistani, enkä halua, että tämän yrityksen ihmiset osaavat yhdistää tätä kirjoitusta minuun. Ymmärrätte varmaan miksi. Tiedän kyllä rikkovani sääntöjänne, mutta toivon, että sallisitte tämän yhden ja ainoan poikkeuksen, ja pyyntöni pysyä täysin anonyyminä tämän asian kanssa. Tulen kyllä poistamaan tämän tunnuksen, sekä koko ketjun saatuani riittävät vastaukset.



Kiitokset etukäteen kaikille vastaajille, sekä ylläpidolle toivottavasta yhteisymmärryksestä! :)





Mitä saan lain mukaan kirjoittaa lisäravinne-yrityksestä blogissa?

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire