jeudi 23 octobre 2014

Treeni/ravinto apuja kaivataan

Olen 20 vuotias nainen. Olen harrastanut kaikennäköistä liikuntaa oikeastaan koko ikäni. Jääkiekkoa olen harrastanut parissakin joukkueessa sekä miesten että naisten kanssa. Kuntosalilla olen käynyt muutamia vuosia ja jalkapalloakin olen harrastanut. Viime vuoden (2013) keväällä treenasin lähes joka päivä jotakin, aloin olla jatkuvasti kipeänä, syke oli jatkuvasti yli normaalin leposykkeen, ja jos jotain koitti urheilla niin syke nousi hetkessä todella korkealle ja palautuminen oli erittäin hidasta, syke oli koholla muutamia tuntejakin suoritusten jälkeen. Minulta otettiin kaikki maailman verikokeet syyn selvittämiseksi, lopulta päädyimme siihen että minulla on jonkin asteinen ylikunto. oikeastaan lepäsin sitten lähes täysin mitään urheilua kauheesti harrastamatta viime vuoden kesästä nyt syksyyn asti jolloin aloitin taas aktiivisesti kuntosalilla käymisen muutama kuukausi sitten. Olen pyrkinyt käymään vähintään pari kertaa viikossa ja teen koko kropan ohjelmaa 1-1,5h. Lisäksi kävelen suhteellisen paljon ja koska se vain on mahdollista. Koulumatkat menen kävellen (vaivaiset 700m per suunta) ja muutenkin jos on asiaa kaupungille mielummin kävelen kun käytän bussia. Jonkun verran tulee siis liikuttua. Olen 162cm pitkä ja painan vaihtelevasti 55-60 kiloa. Olen aina ollut hieman "isoluinen" vaikka ihan normaalivartaloinen muuten olenkin. En ole kuitenkaan tyytyväinen vartalooni vaikka sinänsä siinä ei mitään ylimääräistä olekaan. Aiemmin kun treenasin aktiivisesti painoin noin 60 kiloa ja kun jouduin lopettamaan urheilun niin laihduin 55 kiloon. Nyt kun olen aloittanut taas kuntosalin niin painoni on 57-60kiloa, se vaihtelee välillä paljonkin. Tavoitteenani olisi tulla hoikempaan ja ennen kaikkea lihaksikkaampaan kuntoon, sillä en ole tyytyväinen itseeni tälläisena. Sixpack vatsaan olisi tavoite jossain vaiheessa.



Syön päivässä näin: aamupalaksi joko rahkaa marjoilla tai 2 leipää (täysjyvä tai ruis) juustolla, kinkulla ja kurkulla/tomaatilla ja kahvi. Koulun aikana en yleensä syö jostain syystä mitään, vaikka olisi ilmainen kouluruoka tarjolla. Kun tulen kotiin koulusta neljän aikaan syön sen yhden aterian päivässä, yleensä kanaa, (feta)salaattia, jauhelihaa, tai jotain omatekemääni perus kotiruokaa ja jälkiruuaksi kahvia. Illalla sitten taas leipää tai rahkaa. Koitan parhaani mukaan välttää valmisruokia, ja jos sellasista joudun syömään poden hieman huonoa omatuntoa. En myöskään syö mitään hese/mäkki/kebabbiruokia kuin max. kerran kuukaudessa jos sitäkään. Herkkuja en syö viikolla ollenkaan, viikonloppuna saatan sitten sipsiä ja karkkia syödä leffaa katsoessani. Minulla on ollut jonkin sortin syömishäiriö kasiluokalla, en syönyt lähes koskaan yhtään mitään ja silloin olinkin aika "luuranko", edelleenkin syöminen on minulle hieman ongelma, pelkään että se lihottaa minua. Toisaalta olen allerginen muutamille tuotteelle (kananmuna, kala) ja sekin aiheuttaa tiettyä "pelkoa" syömisessä.



Kysymykseni kuuluukin, kuinka paljon ja mitä urheilua minun tulisi harrastaa viikottain ja mitä syödä? Kaipaisin kunnon vinkkejä ja ohjelmia syömiseen ja liikuntaan.





Treeni/ravinto apuja kaivataan

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire