mercredi 1 octobre 2014

Apuja perikunnan asioihin

Eli tilanne tämä. Faija kuoli täysin yllättäen kesäkuussa, jäljelle jäi minä, sisko(puole)ni, yllätyksenä tullut velipuoli ja äitini. Perunkirja tehty, jonka mukaan meidän lapsien osuudet laskettu. Tämä 'yllätys' olisi tarkoitus maksaa pois, joten jäljellä jäisi minä, siskoni ja äitini.



Nyt tulee sitten se ongelmakohta, kun velkaa asunnosta, jossa porukat asui, on melko paljon jäljellä (hieman vajaa puolet asunnon arvioidusta arvosta). Meillähän ei ole oikeutta äitiä asunnosta häätää eikä siihen ole kummallakaan (minä ja sisko) mitään aihettakaan. Pankissa ollaan käyty ja silloin lainahommat jäivät siten, että lainaa muutetaan niin, että minä ja siskoni ollaan äitini lisäksi velasta vastuussa. Mitään nimiä ei vielä kirjoiteltu, vaan tämä on alustava. Nyt olen kuitenkin alkanut tuota hommaa miettiä, että meneekö se nyt ihan noin. Toisesta pankista olen saanut ymmärtää, että vastaavassa tilanteessa he eivät edes uusia lainapapereita tekisi, vaan äitini tulisi yksin vastuuseen lainasta, jonka he ovat yhdessä isäni kanssa ottaneet. Hieman hämää tuo meidän pankin toiminta, eikä asiaa helpota sekään, että kyseessä on ns. puolituttu pankkihenkilö. Tuon luulisi olevan helpottava asia, mutta ei sitä tässä tilanteessa ole. Porukoilla oli avioehto, vaikuttaako se tähän jotenkin?



Soitin lakimiehellekin ja sieltä annettiin ymmärtää, että isämme osuus lankeaa velkoineen perillisille.



Miten tässä pitäisi edetä, olen ihan sekaisin kaikesta. Toisaalta olisi hyvä saada asiat tehtyä oikein, mutta toisaalta en haluaisi äitiäni millään tavalla suututtaa/järkyttää, koska hän on tällä hetkellä todella rikki kesän tapahtumasta.



Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta tai vinkkiä tilanteen selvittämiseen?





via Pakkotoisto.com http://ift.tt/1wWQ7SN

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire