mercredi 31 décembre 2014

Saliohjelma rasvanpolttoon kiireiselle?

Olen liikkunut koko pienen ikäni ja nuorempana tuli jopa hiihdettyä ja yleisurheiltua kilpaa, mutta toimistotyö ja keski-ikä (45 v.) ovat kerryttäneet ylimääräisiä kiloja, joista noin 5-7 kilosta haluaisin päästä pysyvästi eroon.



Vuoden alusta on tarkoitus ottaa liikunta tosissani tavoitteena päästä eroon ylimääräisestä läskistä ja saada lihakset näkymään rasvakerroksen alta. Millainen saliohjelma olisi hyvä tähän tarkoitukseen?



Pyrin liikkumaan noin viisi kertaa viikossa. Pari kertaa viikossa käyn spinningtunnilla ja noin kolmesti viikossa ehdin kuntosalille. Salilla olen käynyt parisenkymmentä vuotta välillä enemmän tai vähemmän tosissani, joten liikkeet ja laitteet ovat siis tuttuja.



Syksyllä innostuin tekemään paljon massaliikkeitä (maastaveto, penkki, kyykky ym.), joista sain hyviä tuloksia ja jäntevän olon. Käsittääkseni massaliikeet ovat siinä mielessä hyviä, että koska ne kuormittavat isoja lihasryhmiä niin ei ole tarvetta treenata yhtä usein kuin jos ohjelma koostuisi enimmäkseen muotoiikkeistä. Sopii minulle hyvin, koska ehdin vain kolmesti viikossa salille. Onko rasvanpolton kannalta väliä tekeekö enemmän massa- vai muotoliikkeitä? Olen myös lukenut eriäviä mielipiteitä siitä kannattaako rasvanpolttajan treenata raskailla painoilla lyhyitä sarjoja vai kohtuullisilla painoilla pitkiä sarjoja. Itse olen huomannut, että lyhyistä sarjoista raskaimmilla painoilla saa parempia tuloksia. Onko näin?



Netti on pullollaan eri versioita 2-, 3- ja 4-jakoisista ohjelmista. Ajattelin kokeilla jotain 3-jakoista ohjelmaa, missä kävisin läpi kaikki lihakset kerran viikossa ja noin 2-3 liikettä per lihas. Mielipiteitä?



Mitäs pitäisi ottaa ravintopuolella huomioon sen lisäksi että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa? Olen lukenut paljon positiivisia kokemuksia pätkäpaastosta ja tuntuu siltä, että se saattaisi sopia minulle hyvin. Paleo-ruokavaliokin kiinnostaa. Teen toimistotyötä eli istun 8-10 tuntia tietokoneen ääressä, joten on vahdittava mitä suuhuni laitan, koska se kertyy helposti nimenomaan keskivartalooni.



Ruokavalioni ei ole mielestäni tällä hetkellä kovin pahasti retuperällä ja se on koko ajan paranemaan päin, mutta parantamisen varaa tietysti vielä on. Aamiaiseksi otan yleensä proteiini-viher-smoothien, lounaaksi syön salaatin kanan tai kalan kanssa, iltapäivällä joku hedelmä ja heikkona hetkenä muutama pala tummaa suklaata, päivän aikana pari cappuccinoa ja kuppi vihreää teetä ja illalla salin jälkeen proteiinijuoma. Sokerihimosta olen pääsemässä vuosien kamppailun jälkeen eroon ja olen myös vähentänyt viljojen ja maitotuotteiden syömistä. Kuiva valkoviini maistuu toisinaan, mutta muuten ei ole sen suurempia paheita. Ainakaan mielestäni. :)



Vinkkejä ja neuvoja otetaan mielellään vastaan!





Saliohjelma rasvanpolttoon kiireiselle?

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire